December 1, 2024

INTERESANT/ Proiect de Lege pentru SCHIMBAREA ETICHETELOR alimentelor de pe rafturile magazinelor/ Sase nuante sunt aduse in discutie!

Un proiect de lege prevede ca etichetele produselor alimentare de la rafturi să fie clasificate pe culori astfel încât să aducă informații suplimentare consumatorului despre produsul ales.

Șase nuanțe s-ar putea regăsi pe etichetele produselor alimentare: de la verde la roșu, în funcție de cât de sănătoase sunt. Conținutul de zaharuri, grăsimi, sare, fibre alimentare și proteine va determina culoarea de pe ambalaj, potrivit unui proiect de lege aflat în dezbatere.

Cele mai dietetice alimente sunt marcate cu A, pe fond verde închis, iar cele cu mai multe grăsimi saturate, zaharuri și sare, sunt marcate cu E pe fond roșu.

Etichetele alimentelor vor avea diferite culori: A – verde închis – B verde deschis – C galben – D portocaliu – E roşu.

Pe fiecare produs, consumatorul va putea observa litera aferentă este evidențiată, iar interpretarea este următoarea:

-produsele marcate cu culoarea verde (A, B) sunt produse importante în alimentație, care ar trebui consumate mai des. Au cea mai bună valoarea nutrițională.
-produsele marcate cu galben (C) ar trebui consumate cu moderație,
-produsele marcate cu portocaliu și roșu (D, E) trebuie consumate în cantitate mai mică, deoarece conțin o cantitate mai mare de grăsimi, zahăr și sare.

Etichetele vor evidenţia valoarea nutritivă a produsului pentru 100 g sau 100 ml, putând exista scoruri diferite chiar în cadrul aceleiași categorii de produse, urmare a rețetelor diferite.

Sistemul este folosit în Franța încă din 2017. Este însă opțional momentan, dar mulți jucători din piața de profil, atât retaileri cât și producători, l-au implementat deja în Europa, în țări precum Franța, Belgia, Spania, Germania și Olanda.

La această dată sistemul de etichetare prin culori este folosit voluntar de mai mulți producători și retaileri din România.

Potrivit economica.net sistemul de etichetare intitulat Nutri-Score aduce informații suplimentare consumatoriului și simplifică decizia de cumpărare care poate fi luată astfel pe baza unor date științifice.