December 7, 2024

Guvernul a dat o grea lovitura firmelor de colectare selectiva a deseurilor. SIGUREC si-a inchis punctele de colectare din FLORESTI!

In 2016, in Floresti, s-au inaugurat doua puncte de colectare selectiva a deseurilor, in parcarea mall-ului VIVO! (ex-POLUS) si pe strada Eroilor, la intersectia cu strazile Teilor si Stejarului. Iar un an mai tarziu, pe strada Somesului, langa terenul de fotbal, a fost deschis un centru de colectare cu DEPOZITARE SUBTERANA a desurilor.

Sistemul SIGUREC CITY a fost pun la punct de Primaria Floresti, alaturi de partenerii Green Group, adica GreenTech (primul reciclator integrat de PET), GreenFiber International (unul dintre cei mai importanti producatori din Europa de fibra sintetica poliesterica), GreenWEEE International (cea mai moderna fabrica de tratare a deseurilor electrice si electronice din Romania), GreenLamp Reciclare (singurul reciclator din Romania care trateaza echipamentele de iluminat uzate), Green Glass (cea mai mare fabrica din Romania de reciclare a deseurilor de sticla),

Timp de doi ani toata lumea a fost multumita.

Viata buna si civilizata s-au dus dracului odata cu promulgarea pe 10 ianuarie 2019 a  Legii 31/2019 care aproba toate modificarile OUG 74/2018 cu „mici” completari.

Lege care i-au determinat pe cei de la SIGUREC CITY sa-si inchida punctele de colectare din Floresti!

Foto Alex Dorolti; Explicatie foto: Centrul Sigurec de pe Eroilor a fost ridicat!

CE DECLARA SIGUREC CITY SI PRIMARUL HORIA SULEA

Un reprezentant al societatii SIGUREC CITY ne-a declarat telefonic in aceasta dimineta ca prin schimbarea legislatiei au fost obligati sa-si inceteze activitatea.

“Am fost obligati sa inchidem centrele de colectare selectiva a deseurilor, iar procesul  de inchidere va continua si in celelalte localitati unde avem aceste centre. S-a schimbat legislatia si NU NI SE MAI PERMITE SA COLECTAM DE LA PERSOANELE FIZICE”, a declarat angajatul firmei mai sus-mentionate.

Edilul Florestiului, primarul Horia Sulea, s-a declarat surprins de decizia societatii SIGUREC CITY, insa le intelege atitudinea.

“Sunt surprins si suparat. Incerc sa-mi autocenzurez cuvintele vis-a-vis de decizia de inchidere a acestor puncte de colectare selectiva a deseurilor. Cei de la SIGUREC nu ar fi facut-o daca legislatia nu i-ar fi obligat. Nu mai inteleg nimic. Doar eu si cativa dintre angajatii Primariei stim cate eforturi am facut pentru implementarea acestui modern, civilizat si european proces de selectare a deseurilor. Am impresia, dar vad ca e o stare si nu o impresie, ca tot ce facem e…DEGEABA!”, ne-a declarat primarul Horia Sulea.

Pe site-ul Ecoteca.ro, pe 23 IANUARIE, a fost publicat materialul “Piata reciclarii deseurilor este blocata din cauza OUG 74/2018 (L.31/2019)”, redactat in urma conferinte organizate de Coalitia pentru Economia Circulară.

Va prezentam cateva pasaje din amplul material:

“Am participat si noi la conferinta „Mecanisme de raportari si decontari – OUG 74/2018 (L31/2019) … am asistat si de aceasta data la strigatul disperat al reprezentantilor industriei de reciclare si ca de fiecare data, am ascultat raspunsurile evazive ale reprezentanților autoritatilor de mediu.

Dupa toate criticile aduse Ordonantei de Urgenta 74/2018 (aprobata pe data de 17 iulie 2018), in data de 10 ianuarie 2019 a fost adoptata Legea 31/2019 care aproba toate modificarile OUG 74/2018 cu „mici” completari.

Legea vine ca o „binecuvantare” după recentul cadou de Crăciun acordat de Ministerul Mediului Organizațiilor de Transfer de Responsabilitate.(Ordinul 1362/2018 privind aprobarea Procedurii de autorizare, avizare anuală şi de retragere a dreptului de operare a organizaţiilor care implementează obligaţiile privind răspunderea extinsă a producătorului adoptat pe 28 decembrie 2018, care a intrat in vigoare la 15 ianuarie 2018).

Legea 31/2019 a intrat in vigoare oficial pe 17 ianuarie si a creat haos in toata industria de reciclare. In momentul de fata gradul de colectare a deșeurilor a scazut, sunt numeroși colectori care au in stocuri tone de deseuri și nu stiu cum sa procedeze cu ele, organizatiile de transfer de responsabilitate se pregatesc sa se reautorizeze dar nu se stie sigur cand va fi posibil acest lucru, asta in timp ce multe UAT-uri si ADI-uri nu cunosc inca noile prevederi legislative si nu au inceput nici o formalitate …

Stim cu totii ca in ultimii ani industria reciclarii a functionat in mare parte datorita eforturilor organizatiilor private (generatori, producatori, organizatii de transfer de responsabilitate a producatorilor – OTR, colectori, firme de reciclare, cateva firme de salubrizare).

Reprezentantii industriei sunt de acord ca nu avem cum sa atingem tintele de reciclare din 2020 fara cresterea gradului de colectare separata a deseurilor municipale generate de populatie (administrate de primarii prin delegarea firmelor de salubrizare) insa modalitatile propuse de legiuitor in OUG 74/2018,  L. 31/20 si OM 1362/2018 sunt considerate incorecte.

Ele  duc la o nationalizare a pietii deseurilor, oferind un monopol nejustificat autoritatilor publice locale  – Unitatilor Administrativ Teritoriale -UAT si Asociatiilor de Dezvoltare Intercomunitară, in detrimentul celorlalti actori de pe piata (care au demonstrat competenta in acest sector).

Amintim ca Asociațiile de Dezvoltare Intercomunitară (ADI) sunt forme de asociere pe care localitățile și județele au fost obligate să le construiască, aceasta fiind în lipsa regionalizării o condiție esențială pentru accesarea fondurilor de mediu de la Uniunea Europeană. Pe baza acestei organizări s-au finanțat cele 32 de Sisteme de Management Integrat al Deșeurilor-SMID.

In conditiile in care mare parte din ADI-uri nu au dovedit pana acum ca pot administra corespunzator SMID-urile ce garantie pot oferi pentru administrarea corespunzatoare a deseurilor de acum incolo?!

In mod cert UAT-urile si ADI-urile au nevoie de sprijinul operatorilor privati pentru a deveni performante dar sunt necesare conditii echitabile pentru ambele parti ….

Care sunt principalele probleme ridicate de reprezentantii industriei

OTR-urile:

  • vor trece printr-o procedură de reautorizare care impune o serie de condiții greu de îndeplinit pentru unele, ceea ce va duce în mod inevitabil la scăderea numărului acestora
  • pentru a fi autorizate, organizațiile vor fi obligate să constituie o garanție de două milioane lei în favoarea Administrației Fondului pentru Mediu sub forma unui depozit în numerar sau a unei scrisori de garanție bancară sau a altui instrument de garantare emis de o societate bancară, valabil pentru întreaga perioadă de autorizare.

OTR-urile nu stiu insa ce se intampla in cazul in care eventualele penalitati primite depasesc garantia de 2 milioane lei … A cui este raspunderea in acest caz?

  • Ordinul 1362 anuleaza dreptul OTR-urilor de a oferi bonificatii colectorilor care colecteaza deseuri de la persoane fizice (drept existent in OUG 74/2018)
  • OTR-urile sunt obligate sa aiba acelasi tarif pentru toti producatorii
  • Asociatiile de Dezvoltare Intercomunitară si Primariile vor avea dreptul sa solicite si sa incaseze de la organizatiile colective care indeplinesc obligatiile privind raspunderea extinsa a producatorului (OTR) sumele reprezentand costurile de gestionare pentru deseurile municipale care fac obiectul raspunderii extinse a producatorului; astfel, producatorii de deseuri avertizeaza ca vor ajunge prin sumele acordate OTR-urilor sa finanteze doua sisteme, cel tip „depozit” si pe cel municipal.

Colectorii:

  • In conditiile in care preturile ambalajelor au scazut foarte mult iar procesul de colectare este destul de costisitor (infrastructura, transport, sortare), colectorii afirma ca reuseau sa supravietuiasca datorita bonificatiilor primite de la OTR-uri; in lipsa acestor bonificatii activitatea lor este in pericol
  • In aceasi situatie sunt si unii reciclatori care nu vor sa mai primeasca deseuri in lipsa bonificatiilor

Pe scurt, reprezentantii industriei afirma ca ADI-urile si UAT-urile vor fi sprijinite de producatori, OTR-uri si colectori in vederea implementarii sistemului de colectare separata la „sursa” (populatie) si cresterii gradului de reciclare a deseurilor municipale, insa doar primele 2 entitati vor avea beneficii economice in acest „parteneriat”.

Ce asigurari au dat reprezentantii autoritatilor publice in cadrul Conferintei

  • Penalitatile catre AFM pentru tintele neindeplinite din noua lege se vor aplica din 2020; astfel in 2019 se vor plati penalitatile din vechea OUG 196/2005.
  • Din iunie 2019 va fi obligatoriu sa se raporteze cantitatile de deseuri in softul AFM
  • Saptamana viitoare va fi publicat Ordinul pentru infiintarea Comisiei de Supraveghere a OTR-urilor

Ce se va intampla in perioada urmatoare

Reprezentantii Coalitiei pentru Economia Circulara au invitat toti reprezentantii industriei, participanti in cadrul intalnirii, sa se alature in formularea unei pozitii comune cu privire la neregulile prezentei legi si sa solicite amendamentele necesare prin toate mijloacele posibile, astfel incat noile modificari legislative sa aduca solutii echitabile pentru toti actorii din industria deseurilor.” – http://www.ecoteca.ro/piata-reciclarii-este-blocata-din-cauza-oug-74-2018-l-31-2019.html