December 1, 2024

Clujenii se uita la calitate, si nu la pret atunci cand achizitioneaza produsele din mediul online!

Intr-un interviu acordat  publicatiei bzc.ro, Marius Panait, dezvoltatorul Teamshare, o platforma de e-commerce a vorbit  despre obiceiurile de consum ale clujenilor, afirmand ca locuitorii din Cluj-Napoca sunt tot mai interesati de calitatea produselor si nu de promotiile acestora, pretul nefiind primul criteriu cand aleg sa cumpere un produs. De asemenea, Panait mai spune ca desi avem infrastructura IT&C foarte buna va mai dura cel putin inca cinci ani pana cand magazinele online vor putea sa faca concurenta serioasa magazinelor fizice.

Marius_Panait_Managing_Partner_Entelion_Software_dezvoltatorul_platformei_Teamshare

Reporter: E-commerce-ul a prins avand in ultimii ani in Romania, tot mai multi conationali preferand sa-si cumpere produsele din magazinele virtuale. Care sunt cele mai cumparate produse de catre romani?

 

Marius Panait: In top-ul cumparaturilor se afla, inca, produsele electronice si electrocasnice, fiind produse standardizate si usor de comparat ca functionalitati si pret. Pe un trend puternic crescator sunt hainele, cosmeticele, jucarii si produsele din zona de casa si decoratiuni. Urmeaza in acest clasament si produsele de supermarket, inca la volume mici, dar cu potential de crestere. Categoriile de produse auto si accesorii sunt, de asemenea, in crestere accelerata.

 

Rep.: Chiar daca in ultimii ani aceste magazinele online au devenit din ce in ce mai populare, romanii prefera inca, in mare majoritate sa cumpere haine, alimente si o buna parte din electronice si electrocasnice tot din magazinele fizice. Ne putem astepta ca in viitorul apropiat aceasta balanta sa se incline in cealalta directie si sa ne cumparam inclusiv paine de pe net?

 

M.P.: Comertul online romanesc se afla intr-o crestere cu mult peste media de crestere a comertului in general. Asta inseamna ca online-ul castiga, deja, cota de piata in defavoarea comertului offline. In Romania nu am ajuns, inca, in punctul in care online-ul sa “bata” offline-ul, dar cred ca ne indreptam cu pasi repezi in aceasta directie. Si dau ca exemplu piata din Marea Britanie, unde online-ul a depasit deja offline-ul. Modul in care creste comertul electronic reflecta foarte bine situatia macroeconomica si sociala din tara. Cu cat penetrarea Internetului va razbate si in rural, iar puterea de cumparare a romanilor va creste, cu atat va fi “fortata” si cresterea e-commerce-ului. Deocamdata avem infrastructura IT&C foarte buna, avem un consumator educat si rafinat, care foloseste din ce in ce mai mult inclusiv smartphone-ul pentru plati, cred ca mai avem de asteptat circa 4-5 ani la capitolul putere de cumparare ca sa putem compara online-ul cu offline-ul.

 

Rep.: In momentul de fata sunt foarte multe magazine online in Romania, multe dintre acestea adevarate mall-uri virtuale, chiar si asa mai sunt foarte multi romani care prefera sa-si faca cumparaturile din magazinele online straine, de cele mai multe ori din cauza preturilor mai mici sau a stocurilor mai generoase si mai variate. Din statisticile dumneavoastra, cati romani apeleaza, inca, la magazinele virtuale din strainatate, ce produse cumpara si care sunt cauzele pentru care nu achizitioneaza aceste produse din Romania?

 

M.P.: Cea mai importanta cauza este oferta mult mai bogata a unor magazine virtuale din strainatate. Chiar daca pretul cateodata este mai mic decat in Romania, transportul si serviciile post-vanzare nu sunt la nivel unui magazin online serios din Romania. In general, timpul de livrare este mai mare cu cateva zile, iar la garantie si retur lucrurile se complica mult. Totusi, exista un trend si in sensul opus: magazine online romanesti care livreaza in afara tarii, in special in tarile vecine. Totul este legat de partea logistica, iar acum exista curieri care au retele regionale si pot face livrari direct de la un depozit local la un client final in Ungaria sau Bulgaria, sau chiar si in Vestul Europei. Iar competitita aceasta este benefica pentru online-ul romanesc!

 

Rep.: Chiar daca magazinele online sunt din ce in ce mai accesate acestea isi au, in marea majoritate, sediul in Bucuresti. De ce considerati ca municipiul Cluj-Napoca, oras considerat drept cel mai important hub regional in domeniul IT, nu are foarte multe magazine online cu sediul aici. De ce credeti ca se petrece acest fenomen? Credeti ca printre cauze se regaseste lipsa unui spirit antreprenorial in Cluj sau din contra, Capitala domina acest capitol din cauza ca este de departe principalul centru economic al Romaniei?

 

M.P.: Nu cred ca exista o legatura directa intre localizarea specialistilor IT si a magazinelor online (adica a depozitelor aferente lor). Compania noastra are clienti in toata tara, internetul face posibil acest lucru, iar clientii nu au vazut niciodata serverele pe care sunt hostate magazinele lor online. Ceea ce da un plus Bucurestiului este pur si simplu infrastructura, capitalul si piata locala cu putere mai mare de cumparare. Cu apropierea de granita de vest a Clujului, poate este chiar o oportunitate pentru magazinele online care vor sa livreze in afara tarii!

 

Rep.: Ce cumpara cel mai des clujenii? Exista anumite produse, sau tipuri de produse care se vand mai bine in provincie decat in Bucuresti?

 

M.P.: Produsele medium si top, din punct de vedere calitativ, se vand cel mai bine in Cluj-Napoca, in special pentru ca in magazinele offline nu se gasesc.

 

Rep.: Cat de mult ii intereseaza pe clujeni promotiile magazinelor online? Au fost cazuri in care clujenii au cumparat produse cu pret intreg, chiar daca un alt produs similar era la reducere? Observand comportamentul romanilor, ati putea sa faceti un profil al consumatorului clujean tipic? Cu ce este el diferit fata de ceilalti conationali?

 

M.P: Nu as spune ca sunt interesati, neaparat, de promotii. Lucrul acesta ne-a fost demonstrat la editia anterioara a Black Friday, cand foarte multe comenzi online au venit de la utilizatori din provincie, inclusiv Cluj, pentru produse la pret normal, de lista. Iar lucrul acesta s-a intamplat pentru ca nu gasesc, in mod normal in magazinele locale toata gama de produse, in special din zona de mediu catre premium. Iar acest lucru deschide oportunitati deosebite magazinelor online care, astfel, cu investiii relativ mici comparativ cu cele ale magazinelor clasice, pot acoperi potential intreaga tara.

In ceea ce priveste promotia, aceasta distrage atentia de la pretul real al produsului, iar consumatorii nu mai au timp sa evalueze daca pretul de achizitie chiar este unul bun, corect. Dar, atentie, cata vreme consumatorul are un anumit comportament, deja format, piata trebuie sa se adapteze la el. De exemplu, in 2015, de Black Friday, am observat o schimbare majora in comportamentul de consum al clientilor digitali. Cum am spus, nu au mai privit evenimentul ca pe o oportunitate sau moment de shopping online, precum cele de Craciun si Paste. Nu au mai “vanat” preturile mici, ci au cumparat asumat, inclusiv produse cu pret intreg. Magazinele online care utilizeaza Teamshare ne-au transmis ca au vandut de Black Friday si produse care nu erau incluse in promotie, vanzarile fiind peste media unei zile obisnuite. Asta ne demonstreaza ca acum consumatorul final este obisnuit sa cumpere si lucruri mai scumpe din online. si daca ne raportam la puterea de cumparare, clujenii se numara printre consumatorii digitali care achizitioneaza calitate si diversitate, pretul nefiind primul criteriu de cumparare pentru ei.

Sursa: ClujMedia.ro – partener Floresti24.ro