February 13, 2025

Boc nu renunta la un “metrou numit dorinta”, insa specialistii de la Clujul Civic ii spun ca va falimenta intreaga Zona Metropilitana

In aceasta perioada incerta pentru creionarea unor proiecte pe termen lung (5-10 ani), edilul municipiului Cluj-Napoca nu renunta la proiectul Metrou Zona Metropolitana si incearca sa ne explice care vor fi sursele de finantare. Nimic, insa, despre cum si mai ales care vor fi cheltuielile anuale de intretinere a acestuia. Daca, normal, se va face!

“România şi-a centralizat toate proiectele pentru modernizare, au fost 70 de miliarde de euro, între care şi proiectele noastre de la Cluj. De la PNRR s-a spus că România merge să prezinte un proiect de supracontractare cu 41 de miliarde de euro, ştiind că avem 29 alocate pentru partea aceasta. Dar ne-am dus să vedem ce obţinem acolo. Sursele de finanţare sunt multiple, proiectele majore nu sunt finanţate doar dintr-o sursă, aici greşteşte toată lumea, e PNRR, e exerciţiul financiar 2021-2027, unde ai bani şi pentru transporturi, infrastructură rutieră, grădiniţe, parcuri şi apoi ai bugetul de stat. Din aceste trei surse se vor finanţa aceste proiecte ale României. Decizia la minister a fost aşa: toate centrurile ocolitoare a fost să se finanţeze din fonduri structurale şi din PNRR doar autostrăzile, atât. Nu s-a pierdut finanţarea, ci se mută în alt capitol.

Metroul este finanţat. Evident că reducându-se banii de la 70 la 30 de miliarde de euro, au fost nevoiţi şi oamenii aceştia să reducă şi pentru Bucureşti şi pentru Cluj la o sumă de minim de 300 de milioane de euro, la care se vor adăuga bani din programul operaţional de fonduri europene. Vom avea un tronson şi nişte staţii care să fie funcţionale coerent, urmând ca în continuare, din exerciţiile financiare ulterioare, să se finanţeze proiectul.

Noi când am pronit proiectul metroului nu aveam PNRR, ne-am gândit că vom face 15 ani metroul. A apărut oportunitatea asta şi am comprimat. Un tronson important, care va fi stabilit de specialişti, care să se poată face din 300 de milioane de euro, plus exerciţiul operaţional, apoi va fi scos la licitaţie. Deci, metroul şi centura metropolitană merg mai departe. Noi facem documentaţia, restul Guvernul”, a afirmat Boc, la un post de radio.

Specialistii din Grupul Civic il acuza pe Boc ca va baga Zona Metropolitana in faliment!

Printr-o analiză logică, activiștii clujeni susțin că orașul nu va putea cheltui banii europeni, având în vedere că termenul estimat în studiul de fezabilitate este de 128 de luni – 10 ani și opt luni, iar banii din PNRR trebuie cheltuiți până în 2026. În schimb, primarul Boc anunță că metroul din Cluj se va termina în 5 ani, ca să se încadreze verbal în termenele de cheltuire a banilor europeni, mai arată activiștii, citați de actualdecluj.ro.

„Domnule primar, știm că mereu e altcineva de vină. Arhitecții. Drobul de sare. Bucureștiul. Dar s-ar putea ca proiectul Metroului Municipiului Cluj-Napoca să fie inclus în PNRR, să ajungă la contractare, iar primăria să ajungă să primească miliardul de euro. Atunci, după ce marea euforie va trece, ne vom pune pe treabă. Iar Clujul va începe, cu mare elan, să-și sape propria groapă.

Din păcate, cunoștințele mele de aritmetică elementară sunt suficiente pentru a argumenta că proiectul de metrou, în forma promovată de primarul Boc, riscă să-ți facă Clujul praf și să-l bage în faliment pe decenii – iar pe tine, rătăcitor de-a lungul unor șanțuri infinite, adânci, și pe vecie neterminate. (…) Costul proiectului, estimat la un miliard de euro, iar sursele de finanțare: POIM, PNRR, Ministerul Transporturilor, precum și bugetul local al Clujului și al Floreștiului.Mai nou (de câteva luni) primarul municipiului ține să ne asigure că proiectul este “prins” în PNRR – Programul Național de Reconstrucție și Reziliență.

Tot de la dumnealui aflăm și că “ultima lopată” a lucrării se va da în 2026. Primarul estimează că lucrările pentru metrou “ar putea” să înceapă din 2022. Asta, socotit până în 2026 inclusiv înseamnă 5 ani pentru execuție. Nu putem să nu remarcăm contradicția dintre declarațiile primarului și Studiul de Prefezabilitate. Cât timp primarul vorbește de 5 ani, Studiul de Prefezabilitate dă 128 luni – adică 10 ani și 8 luni pentru execuția lucrării. O diferență mai mult decât remarcabilă în cazul unui proiect de un miliard de euro (pentru comparație, de 10 ori valoarea CMID-ului). Se pune întrebarea: pe ce documente tehnice se bazează primarul atunci când în fața microfonului scurtează termenul de 10 ani și 8 luni, la mai puțin de jumătate? Pe niciunul.

Din păcate edilul Boc nu dispune de niciun studiu validat de specialiști în mobilitate urbană și aprobat în Consiliul Local, care să-i susțină ambiția. Enunțul domnului Boc este unul pur politic. Vestea bună este că la ora actuală este în lucru – de aceeași echipă care a realizat Studiul de Prefezabilitate – și un Studiu de Fezabilitate. Acest studiu va ieși în septembrie, și nu este exclus să valideze, prin argumente profesionale post-hoc, intuiția politică a primarului conform căreia lucrarea estimată inițial la 10 ani și 8 luni prin Studiul de Prefezabilitate se poate realiza și în 5 ani.

Doar că din păcate, acest deznodământ este la fel de incert ca și deziderat. Chiar primarul ne atrage atenția că Studiul de Fezabilitate ar putea să recomande fazarea proiectului. În aceste condiții este cu atât mai dificil de înțeles siguranța cu care edilul Boc își promovează deadline-ul de 31.12.2026. Ce motivează această ambiție? Banii.

Orice proiect, pentru a putea primi finanțare din fonduri europene nerambursabile prin PNRR, trebuie să fie implementat până în 31 decembrie 2026. Este o cerință a UE. De asta insistă primarul să tragă semnale politice (prin asigurări verbale) că proiectul va fi finalizat în 2026. Ne reamintim că propunerea finală a României pentru PNRR se va compila la sfârșitul lunii aprilie, iar Studiul de Fezabilitate al proiectului de metrou va ieși abia cu 5 luni mai târziu, în septembrie”, a arătat István Szakáts, pe grupul Clujul Civic.