December 1, 2024

“Legea Uber”, care amână autorizarea platformelor de ridesharing până în februarie 2020, a fost promulgată de președinte

Legea care amână autorizarea platformelor de ridesharing (Uber, Bolt, Taxify) până în februarie 2020 a fost promulgată joi de președintele Klaus Iohannis, potrivit unui anunț al Administrației Prezidențiale.

Conform G4Media.ro, actul normativ prorogă astfel prevederile unei ordonanțe de urgență, adoptată de Guvernul Dăncilă la finalul lunii iunie și care a intrat deja în vigoare de la 1 noiembrie.

Potrivit ordonanței, de la 1 noiembrie 2019 pot să-și desfășoare activitatea doar aplicațiile de transport alternativ care au avizul tehnic de la Ministerul Comunicaţiilor și doar șoferii autorizați de către Autoritatea Rutieră Română.

Cum lucrurile nu au mers ca unse, iau autorizarea platformelor și a șoferilor a întârziat, Parlamentul a adoptat pe 22 octombrie un proiect de lege prin care împinge până în februarie 2020 termenul până la care aplicațiile precum Uber, Bolt, Clever sau Yango, precum și șoferii acestora se pot autoriza.

Numai că, surpriză, legea nu fusese trimisă la Cotroceni spre promulgare înainte de intrarea în vigoare a ordonanței de urgență, iar de la 1 noiembrie șoferii care lucrează pentru aplicațiile de ridesharing și care nu respectau noile reguli sau nu erau autorizați puteau fi sancționați cu până la 9.000 de lei, riscând inclusiv reținerea plăcuțelor de înmatriculare pentru 6 luni.

Cu 269 voturi „pentru” și o abținere deputații au adoptat pe 22 octombrie Legea de aprobare a ordonanței de urgență 49/2019 care reglementează activităţile de transport alternativ cu autoturism şi conducător auto.

„Persoanele fizice şi juridice care derulează operaţiuni ce intră sub incidenţa prezentei ordonanţe de urgenţă beneficiază de o perioadă de tranziţie până la data de 1 februarie 2020”, au stabilit parlamentarii, printr-un amendament.

Conform ordonanței de urgență adoptată de Executiv pe 25 iunie, noile prevederi urmau să intre în vigoare la 1 noiembrie 2019.

Alte amendamente adoptate de Parlament:

  • Avizul tehnic pentru platformele digitale va avea o valabilitate de 24 de luni, și nu de 12 luni, cum era prevăzut în OUG.
  • În situaţia în care operatorul platformei digitale este o persoană juridică nerezidentă, acesta este obligat să aibă pe toată perioada în care îşi desfăşoară activitatea de intermediere a transportului alternativ pe teritoriul României o filială înregistrată la Oficiul Național al Registrului Comerțului, prin care se derulează activitățile comerciale în România.
  • Deputații au eliminat prevederea potrivit căreia copia conformă este eliberată numai pentru autoturismele deținute în proprietate, închiriere sau comodat care sunt înmatriculate în judeţul respectiv sau, după caz, în regiunea de dezvoltare Bucureşti-Ilfov. Prin urmare, șoferii vor putea presta servicii de transport alternativ în orice localitate, indiferent de județul de înmatriculare a automobilului.
  • Operatorul platformei digitale are obligația să achite la bugetul de stat o taxă în valoare de 100.000 lei la fiecare 24 de luni.

Potrivit datelor Ministerului Comunicațiilor, cei de la Clever au obținut aviz tehnic definitiv de funcționare, în timp ce Uber și Bolt au primit aviz tehnic provizoriu. Nu se precizează, însă, nimic despre Yango.

Ce condiții trebuie să respecte de la 1 noiembrie platformele de transport alternativ în privința mașinilor și a șoferilor, potrivit ordonanței 49/2019 adoptată de Guvern în iunie

Autoturismele care desfăşoară transport alternativ:

  • nu trebuie să fie mai vechi de 15 ani
  • au maxim 5 locuri
  • au inspecţia tehnică periodică (ITP) realizată la fiecare 6 luni;
  • la momentul cursei trebuie să corespundă normelor tehnice privind siguranţa circulaţiei rutiere, protecţia mediului şi utilizarea conform destinaţiei;
  • deţin copia conformă a autorizaţiei pentru transportul alternativ.

Șoferii:

  • să aibă cel puțin 21 de ani
  • să dețină permis de conducere de cel puțin 2 ani

Sursa: G4Media.ro