Curriculumul pentru grădiniță a fost schimbat, cu 3 săptămâni înainte să înceapă grădinița. Ce se intâmplă cu opționalele

Curriculumul pentru grădiniță a fost schimbat de Ministerul Educației, cu 3 săptămâni înainte de începutul școlii. Activitățile experențiale scad la jumătate în orarul zilnic al copiilor de grădiniță, pentru a câștiga ore Jocurile liber-alese și Dezvoltarea personală.
Pentru prima dată, curriculumul pentru educația timpurie conține și programul copiilor de creșă (0-3 ani).
O altă modificare pe care o aduce noul curriculum de grădiniță se referă la opționale: orele acestea intră în norma educatoarelor, deci nu mai pot fi plătiți de către părinți profesori din afara grădiniței, și “poți să faci maxim unul pe săptămână”, a declarat pentru Edupedu.ro inspectoarea generală din Ministerul Educației responsabilă cu educația timpurie.

Foto// Gradinita cu Program Prelungit Floresti

Monitorul Oficial a publicat marți, 20 august, Ordinul privind aprobarea Curriculumului pentru educația timpurie. Ordinul este semnat de fostul ministru Ecaterina Andronescu și înlocuiește vechiul curriculum pentru învățământul preșcolar, care fusese adoptat în 2008.

Contactată de Edupedu.ro, Viorica Preda, inspector general în Direcția Generală Educație Timpurie a Ministerului Educației, a declarat că noul curriculum micșorează numărul de ore prevăzut pentru activitățile experențiale și crește plaja orară pentru jocurile liber-alese pentru că până acum “puneam prea mult accent pe pregătirea academică și pierdeam din atenție problemele de dezvoltare socio-emoțională”.

Am reglat puțin și partea de opționale: Opționalul intră în norma cadrului didactic, poți să faci maximum unul pe săptămână”, a afirmat Viorica Preda, pentru Edupedu.ro. Aceasta a precizat că, de acum înainte, grădinițele nu vor mai accepta posibilitatea ca părinții să plătească cadre didactice pentru opționale.

Lucrurile trebuie sa fie clare, din punct de vedere financiar. Dacă vin oamenii competenți din domeniul financiar și ne spun că nu exista soluții… Atâta vreme cât opționalul este trecut în planul de învățământ, toți copiii trebuie să beneficieze de acea activitate, deci de ce unele să fie plătite de părinți și altele nu? Dacă cineva ne dă o soluție fericită pentru acest lucru, noi suntem fericiți să o aplicăm”, a afirmat Preda, pentru Edupedu.ro, întrebată dacă motivul scoaterii opționalelor plătite de la grădiniță îl reprezintă numărul mare de astfel de activități.

Preda a precizat că elevii pot face mai multe opționale, dacă grădinița alege să le deruleze pe perioade mai mici de timp.

Se poate face și limba străină, noi am propus metoda CLIL (Învățarea integrată de conținut și limbă inspirată de pedagogia jocului – n.red.), este propusă în Metodologie. Colegii de la Constanța au experimentat-o și au extins-o de vreo 2-3 ani de zile, iar noi am propus-o ca una dintre variante pentru ceea ce se întâmpla până acum ca opțional de limbă străină cu bani de la părinți”, a continuat inspectoarea generală responsabilă cu educația timpurie.

Metoda CLIL “este o baie de limbă, în care copilul este introdus în timpul activităților. Există mai multe soluții de implementare și se poate face ușor, dacă știe cel puțin o colegă din gradiniță limba străină bine. Copiii de grădiniță nu trebuie să învețe limba străină ca la școală, ci sub forma unui joc cu următoarea regulă: dacă astăzi am vorbit despre “măr”, pot să le spun copiilor cuvântul și în limba străină pe care vor să o facă, la fel și culoarea lui, și forma. Sunt lucruri ușoare, care pot fi făcute de educatoarele care știu o limbă străină și au atestat, dar și de cele care au învățat limba străină în liceu”, a declarat Viorica Preda pentru Edupedu.ro.

cialul din Ministerul Educației a precizat pentru Edupedu.ro că “acest curriculum a fost pilotat de 2 ani de zile, toată țara a participat la el”.

În condițiile în care primăria are un proiect cu grădinițele și plătește ea opționalele, “atunci nu este nicio problemă”, a continuat Preda.

Întrebată de ce a fost nevoie de schimbarea curriculumului de grădiniță, inspectoarea generală a declarat pentru Edupedu.ro că în curriculumul din 2008 “nu aveam și componenta 0-3 ani (curriculumul pentru creșă – n.red.) și noi vorbim încă din 2011 de educație timpurie, care înseamnă și nivelul antepreșcolar, și preșcolar. În al doilea rând, toate celelalte segmente ale învățământului deja făcuseră trecerea de la un curriculum bazat pe obiective la unul pe competențe, și în curriculumul nou se vede și la noi o ușoară trecere pe competențe. La noi e vorba despre un nivel elementar. Apoi era Legea educației din 2011 care ne spunea că pentru educația timpurie curriculumul se organizează pe elemente de dezvoltare”.

Nu cred că putem să discutăm despre profilul preșcolarului. Noi ne dorim să fim mult mai atente la dezvoltarea copilului”, a declarat inspectoarea generală din Ministerul Educației.

Întrebată dacă este timp ca până pe 9 septembrie să fie formate educatoareleîn concordanță cu noul curriculum, Preda a răspuns: “Va fi o formare, e deja pregătit și un material suport care va fi postat pe site-ul Ministerului Educației, inspectoratele vor avea acces la el. Oamenii sunt pregătiți, nici nu am lăsat lucrurile la întâmplare. Nu va fi o formare la nivel național, dar local va fi, mai ales că nu vine pe un teren arid. Abordarea, domeniile experiențiale au rămas”.

Preda a precizat că și fișele de urmărire a progresului copiilor sunt revizuite, iar noul ordin conține și fișa pentru 0-3 ani. “Sunt corelate toate cu Reperele, care sunt probate pe populația din România. Ne-am uitat și la documentul cadru la nivel european. Suntem la fel ca și colegii noștri europeni. Sunt niște standarde pe care noi le-am respectat”, a declarat aceasta.

Sursa: EDUPEDU.ro

Leave a Reply

Your email address will not be published.